Als machines het meeste werk doen, dan worden passie, creativiteit en design thinking belangrijk

De adepten van Peter Diamandis (Singularity University) denken dat de snelle ontwikkelingen (in technologie) leiden tot een wereld van overvloed, waar nagenoeg niemand hoeft te werken en velen zich bezig kunnen houden met filosofie, sporten en kunsten. (vergelijk Griekse Oudheid waar de slaven ploeterden om de stoa-gangers te laten keuvelen).

Lees het artikel van Vivek Wadhwa op SingularityHUB (en reacties).

Een baanloze toekomst? Dus een beroepsopleiding heeft geen zin? Jawel, maar… het maakt niet zoveel uit wat je studeert, als je maar passie voor leren ontwikkelt! Geeft dit niet een motivatieprobleem, omdat je beroepsperspectief zo wazig is!

De Singularity-aanhangers veronderstellen ook een redelijk verlopende gelijke verdeling van de naderende welvaart over de mensheid, terwijl mensen als Piketty juist een groeiende ongelijkheid vaststellen. En wat te denken van horden gewapend met religieuze kronkels en die almachtige technologie waarmee ze ons 500 jaar terug willen duwen? Een robotsamenleving waar de mens een lastige factor is? Wordt het wel allemaal zo leuk?

Denk mee over de gevolgen van kunstmatige intelligentie en robotisering voor leren en opleiden. Kom 13 oktober 2015 naar de LRN21-bijeenkomst! Binnenkort vindt u op deze site programma-informatie.

Gepubliceerd door

Sem

Beheerder van het netwerk LRN21. Instructional designer en gamification developer. Community manager van Mission Start. Organisator Gamification Conferentie 2017.