Als über-asperger robots machinale integriteit eisen

Advocate en schrijfster Antoinette Vlieger fantaseert al redenerend over de ‘Rechten van kunstmatige intelligentie en robots’ in vergelijking met de ‘Rechten van de mens’.

In de praktijk zien we met regelmaat dat onze wetgeving achterloopt op de technologische ontwikkeling, denk aan privacy en cybersecurity. Met de snelle opkomst van kunstmatige intelligentie krijgen we naast grondwettelijk, juridische problemen ook emotionele en ethische vraagstukken voor de kiezen! Als kunstmatige intelligentie zelfbewust wordt gaan we echt een ander tijdperk in! Stel dat je met zo’n prachtige, empatisch, super intelligente robot wil trouwen?

Wat zou het onderwijs al kunnen doen om de huidige generatie voor te bereiden op dergelijke problematiek? Past dit binnen mediawijsheid als onderdeel van de 21st Century Skills? Lees de gastcolumn van Antoinette hier.

Gepubliceerd door

Sem

Beheerder van het netwerk LRN21. Instructional designer en gamification developer. Community manager van Mission Start. Organisator Gamification Conferentie 2017.