Co-creatie met de robot

Op NPO-wetenschap beschouwt Bennie Mols de WRR-verkenning ‘De robot de baas’. Het rapport nuanceert de angst voor het grote verlies aan banen voor mensen:

Ja er gaan banen verdwijnen, er komen wat nieuwe bij, maar vooral gaat de inhoud van werk voor velen veranderen.

Onderwijs en training zullen veel meer moeten inzetten om studenten/cursisten vaardigheden en kennis te laten ontwikkelen die de robot aanvullen. Het rapport geeft een aantal aanbevelingen.

Lastig is dat de robots snel worden doorontwikkeld en opleidingen eerst een analyse willen maken om tot een beroepsprofiel te komen. Als alle belanghebbenden het ontwerp gekneed hebben tot… (u vult maar aan) kan de opleiding starten en is de lerende bij een reguliere opleiding na drie tot vier jaar klaar voor een job. Ondertussen zijn we acht tot tien jaar verder (!!) en de nieuwste robot staat dan te lachen!

Gelukkig hoeven bij veel opleidingen maar bepaalde onderdelen vervangen en andere zwaarder aangezet worden. Nu beginnen!

Het accent komt te liggen op intermenselijk contact (en communicatie met de robot natuurlijk) in een baan. Te midden van de oprukkende robots worden creativiteit, empathie, sociale vaardigheden, flexibiliteit, ondernemend leren, multidisciplinair denken en probleemoplossend vermogen steeds belangrijker.

Download ‘De robot de baas’ van de WWR-site.

Gepubliceerd door

Sem

Beheerder van het netwerk LRN21. Instructional designer en gamification developer. Community manager van Mission Start. Organisator Gamification Conferentie 2017.