FIN, het begin van het einde van uitsluitend leren (of doceren) met je eigen brein?

De mens moet zijn performance optimaliseren door slim gebruikt te maken van kunstmatige intelligentie (AI). Op termijn een permanente en integrale koppeling met ons brein. Veel toekomstkenners zien dit als enige overlevingskans op deze planeet. Onze geavanceerde smartphones lijken momenteel al onmisbaar in communicatie en informatie verzamelen en bewerking. Het gaat dan meestal nog om enkelvoudige en eenduidige operaties. De laatste tijd duiken er steeds meer chatbots op die gebruik maken van AI (kijk eens naar Amazon Alexa, Bixby (virtual assistant), Cortana (software), Google Assistant, Siri) en intelligente taken van ons overnemen.

Niet altijd is het interactieresultaat bevredigend. Door flexibele menselijke intelligentie te combineren met AI probeert FIN een persoonlijke assistent te verkopen. Aan Fin kunt u allerlei vragen stellen en opdrachten geven met betrekking tot onderwerpen waarvoor u zichzelf te goed, te duur, te lui of te dom vindt. Bekijk dit item bij Fast Moving Targets of ga rechtstreeks naar FIN.

Waarschijnlijk komen er meer en steeds betere AI-virtual-assistants op de markt en zal de prijs ook dalen. Trekken we het gebruik ervan door naar onderwijs en opleiden, dan rijzen er ontzettend veel vragen. Natuurlijk moet u leren om effectief om te gaan met deze assistent, maar datgene wat u die assistent laat doen zult u zelf niet meer leren of afleren. Afhankelijkheid dus! Is dat erg? (Kunt u nog overleven zonder elektriciteit?)

Als we de AI-assistent als onvermijdelijk extensie van ons brein zien, dan zullen we de curricula drastisch moeten herzien. En mag de persoonlijke assistent u van dienst zijn tijdens een examen of bij sollicitatie? Zonder bent immers u cognitief gehandicapt! Maar AI kan ook al een goede hulp voor de docent/geleider (of vervanger ? … oei!) zijn. Duik eens in Artificial Intelligence + Real Faculty = Future of Teaching (?) de educatieve variant van ‘Fin’.

‘Jill Watson’ is de gratis educatieve hulp-toepassing op het fameuze IBM Watson supercomputersysteem, een ultieme ‘intelligente uitbreiding van de docent’.

Zie voor onderwijs ook Cognii of Volley (waar we al eerder over schreven) of algemener overzicht bij Fastcompany en Raconteur. Een recent uitgebreid overzicht van persoonlijke AI-tools vindt u bij Hackernoon. Een simpele chit-chat-bot (met AI???) is gemakkelijk te maken bij Mybot. (sorry… veel ’shit’-chat voorbeelden).

Gepubliceerd door

Sem

Beheerder van het netwerk LRN21. Instructional designer en gamification developer. Community manager van Mission Start. Organisator Gamification Conferentie 2017.