Bijeenkomst 18 juni 2013

Kansen keren! | 18 juni 2013

LRN21-np In School voor de Toekomst werd de tweede themabijeenkomst van dit jaar gehouden, met als titel “Kansen keren!”. Aangekondigd als een bijeenkomst waarin nieuwe kansen om uit de crisis te komen zouden worden toegelicht, waren er drie gastsprekers om hun oplossingen aan het LRN21 netwerk te presenteren. Hieronder vindt u een kort verslag en de sheets van de presentaties.

In de inleiding sprak Jan Jacobs (moderator LRN21 en Ideator) over het belang van zwarte zwanen en dat de gevolgen van nieuwe ontwikkelingen in de markt die nu al gaande zijn (bijvoorbeeld 3d-printing), in de toekomst pas echt duidelijk gaan worden. Ontwrichtende ontwikkelingen die ook weer terugkomen in het model van LRN21 waar de competenties voor 21ste eeuws leren uit voortvloeien.


Daarna kwam de eerste gastspreker, Robert-Jan van Nouhuys (Jungle Minds) aan het woord en hij ging in op digitale disrupties. Uit zijn presentatie bleek dat het onderwijs er langer over doet om te innoveren, maar dat er nog wel een “big bang” aan zit te komen. Zie de Digital Disruption Map. Nouhuys noemde in dit kader de invoering van i-Pads en MOOC’s (Massive Open Online Courses) in het onderwijs. Overigens is niet elke ontwikkeling disruptief. Het digitale schoolboord is daar een voorbeeld van.


Erwin Bomas (Kennisnet) ging in op een project met de Pabo Iselinge waarbij door middel van Design Thinking nieuwe elementen aan het curriculum van de lerarenopleiding werden toegevoegd. Voor het onderwijs is een toolkit beschikbaar om aan de slag te gaan met deze manier van ontwerpen. Design Thinking is niet zo maar succesvol, het heeft een vruchtbare bodem in het team nodig. Belangrijk is dat men open staat voor het ontdekken van nieuwe dingen. Wat betreft het adopteren van innovatie werd daarom even ingegaan op vijf verschillende groepen mensen die vroeg of pas heel laat in het innovatieproces de innovatie accepteren.


Tot slot nam Anush Martirossian (Ground3d) alle aanwezigen mee in de wereld van 3D-printing. Anush schetste de ontstaansgeschiedenis van het 3D printen en liet – door haar presentatie heen – ook verschillende uitgeprinte voorwerpen zien. Voor opleidingen op het domein van architectuur, bouw en kunst zijn er relevante toepassingen te vinden. In de (nabije) toekomst zullen meer consumenten met 3D printers aan de slag gaan en hun eigen producten of onderdelen gaan maken. Een disruptie in de maak dus.