Sem van Geffen is werkzaam voor voor het Koning Willem I College in ’s-Hertogenbosch. Hij is instructional designer, gamification developer en community manager van het platform voor leren en gamification, Mission Start. In zijn onlangs verschenen studieboek ‘Gamification in de klas’ legt hij aan docenten en studenten van lerarenopleidingen uit wat de mogelijkheden van gamification zijn en neemt hen mee in het ontwerpproces.
Gamification in de klas
Gamification is een containerbegrip voor niet alleen video games of apps, maar ook voor fysieke spelconcepten (o.a. bord- en kaartspellen) en mengvormen tussen fysieke en digitale spelconcepten: blended spelconcepten. Het onderwijs kan de krachtige game-elementen goed gebruiken. Leerlingen zijn in hun vrije tijd gewend aan games en zijn vaak fanatiek betrokken. Ze ervaren traditionele kennisoverdracht en vaardighedentraining vaak als saai. Dus…
Door te ontwerpen vanuit een game die ontzettend boeit en daarmee de lerende voor langere tijd aan zich bindt, kunnen thema’s, projecten en vakken in een nieuw jasje worden gestoken. Uiteraard benut u dan meteen even deze buitenkans helemaal uit door kritisch naar de leerinhoud te kijken, er in te gaan snijden en andere zaken toe te voegen, zoals 21st Century Skills qua inhoud en werkvorm.
Sem van Geffen ontrafelt in deze bijeenkomst de game-elementen die kansrijk zijn voor onderwijs en plaatst ze in een ontwerptraject. Diverse voorbeelden gaan de revue passeren.