Gamification in de klas ontwerpen en implementeren

Gamification in de klasDe term gamification duikt steeds vaker op als technologische trend in het Nederlandse onderwijs. Nu is er ook een Nederlandstalig boek over geschreven hoe je gamification kunt ontwerpen en implementeren, specifiek voor in de klas. De titel van boek is “Gamification in de klas” en wordt uitgegeven door School voor de Toekomst.

Aan de hand van het Mission Start model kunnen docenten fysieke en blended spelconcepten bedenken met geintegreerde leerinhoud. Nazorg ontvang je als lezer in de vorm van o.a. handige downloads en een community of practice, om met andere collega’s kennis en ervaringen omtrent gamification uit te wisselen.

In de visie van het boek op gamification wordt aandacht gevestigd op het leren van 21ste eeuwse competenties en waarom de combinatie met gamification didactisch zo interessant is. Gamification biedt docenten een kans om leersituaties te (her)ontwerpen. Als je dat kunt / wilt / gaat doen, waarom zou je dan niet ook even naar deze competenties kijken en er iets van implementeren?

Er is een inkijkexemplaar van Gamification in de klas beschikbaar en het boek is in fysieke of digitale vorm te bestellen via o.a. Bol.com, maar ook bij de boekwinkel in de buurt.

Auteur Sem van Geffen zal op 16 december a.s. tijdens een nieuwe LRN21 bijeenkomst het ontwerpen van (blended) spelconcepten inhoudelijk toelichten en je meenemen in de wereld van gamification.

Gepubliceerd door

Sem

Beheerder van het netwerk LRN21. Instructional designer en gamification developer. Community manager van Mission Start. Organisator Gamification Conferentie 2017.