COGNIFY

De leercapaciteit van computers ontwikkelt zich razendsnel. Waar blijft u als mens? Artificial Intelligence (AI) is booming en doomscenario’s en paradijsvisioenen verwarren ons perspectief. Door technologie worden we zelfs meer mens, filosofeert Simone Zwitserloot in de Volkskrant.

Wij, homo sapiens -de denkende mens- vanwege dat denken volgens onszelf superieur in de biosfeer, staan op het punt qua denkkracht overtroefd te worden door de technologie. De toenemende snelheid van dit proces maakt het toch lastig voor ons hierop in te spelen (wij denken over het algemeen lineair en niet exponentieel over ontwikkelingen). We zien al beroepen verdwijnen en nieuwe ontstaan, maar een baan wordt ook steeds meer een dynamische set van taken, waarbij, indien goedkoper, sneller, etc. de computer delen overneemt.

De mannen van Fountainheads (traden al eens op voor LRN21) hebben een en ander uitgebreid op een rijtje gezet in een storify. Ga hier wel even voor zitten: veel videofragmenten.

Platform31 heeft onderzoek verricht met focus op de vier grote steden wat robotisering & automatisering betekent voor de werkgelegenheid in diverse sectoren. Welke competenties worden belangrijk en hoe anticipeert het onderwijs op veranderingen? Download de 4 rapporten onderaan het artikel. De SER heeft ook een bijdrage over de verwachtingen in maatschappij en werkgelegenheid.

AI en robotica (maar ook bio/gentech en nieuwe materialen) lijken onvermijdelijk en kunnen beter slim omarmd worden dan gemeden. Gaat dat lukken met ons huidige stelsel van (beroeps)opleidingen?

Gepubliceerd door

Sem

Beheerder van het netwerk LRN21. Instructional designer en gamification developer. Community manager van Mission Start. Organisator Gamification Conferentie 2017.