Hololens. Dat belooft wat voor het onderwijs!

Een nieuwe uitdaging voor Onderwijs- en trainingcontent-ontwikkelaars: Microsoft Hololens.

Wat een belofte! Vooral geschikt voor binnenshuis. Nu Google Glass (vooral voor buitenshuis) gehinderd door o.a. privacy-issues even een pas op de plaats maakt, komt Microsoft met een killer-applicatie: Hololens, holografische beelden gecombineerd de reële wereld. Het prototype is op dit moment nog zwaar, onelegant en lastig op het hoofd, maar dat kan snel verbeterd worden.

De mogelijkheden voor onderwijs en training (on the job) lijken veelbelovend. Om deze te benutten zal er naast een investering in geschikte apparaten en software ook financiering moeten komen voor het ontwikkelen van trainingssituaties en toepassingen. Gewetensvraag: Hebben we de kosten van huidige generatie interactieve trainingsprogramma’s al terugverdiend?

Training en/of begeleiding bij klussen ‘on the job’ is een mogelijkheid om een deel van het ‘a priori’-onderwijs te ontlasten en te verleggen naar ‘just in time’ en ‘just for you’. Dit is lastig, hoor. Moeten we nu de huidige educatieve contentfabriek even stilleggen? Wat zou die nieuwe technologie betekenen voor de didactiek? (activeren voorkennis? reflectie? enz.) Of hebben we deze didactiek pas klaar als de volgende leertechnologie zich al weer aankondigt (het gaat steeds sneller!). Eigenlijk is de aankondiging van de Hololens een perfecte aanleiding om eens goed na te denken over de switch van instructional design naar learning design.

Mashable heeft een aardig artikel over Hololens en daar heeft Nu.nl ook naar gekeken. Natuurlijk is er ook informatie beschikbaar bij Microsoft zelf.

Gepubliceerd door

Sem

Beheerder van het netwerk LRN21. Instructional designer en gamification developer. Community manager van Mission Start. Organisator Gamification Conferentie 2017.

Hololens. Dat belooft wat voor het onderwijs!

Een nieuwe uitdaging voor Onderwijs- en trainingcontent-ontwikkelaars: Microsoft Hololens.

Wat een belofte! Vooral geschikt voor binnenshuis. Nu Google Glass (vooral voor buitenshuis) gehinderd door o.a. privacy-issues even een pas op de plaats maakt, komt Microsoft met een killer-applicatie: Hololens, holografische beelden gecombineerd de reële wereld. Het prototype is op dit moment nog zwaar, onelegant en lastig op het hoofd, maar dat kan snel verbeterd worden.

De mogelijkheden voor onderwijs en training (on the job) lijken veelbelovend. Om deze te benutten zal er naast een investering in geschikte apparaten en software ook financiering moeten komen voor het ontwikkelen van trainingssituaties en toepassingen. Gewetensvraag: Hebben we de kosten van huidige generatie interactieve trainingsprogramma’s al terugverdiend?

Training en/of begeleiding bij klussen ‘on the job’ is een mogelijkheid om een deel van het ‘a priori’-onderwijs te ontlasten en te verleggen naar ‘just in time’ en ‘just for you’. Dit is lastig, hoor. Moeten we nu de huidige educatieve contentfabriek even stilleggen? Wat zou die nieuwe technologie betekenen voor de didactiek? (activeren voorkennis? reflectie? enz.) Of hebben we deze didactiek pas klaar als de volgende leertechnologie zich al weer aankondigt (het gaat steeds sneller!). Eigenlijk is de aankondiging van de Hololens een perfecte aanleiding om eens goed na te denken over de switch van instructional design naar learning design.

Mashable heeft een aardig artikel over Hololens en daar heeft Nu.nl ook naar gekeken. Natuurlijk is er ook informatie beschikbaar bij Microsoft zelf.

Gepubliceerd door

Sem

Beheerder van het netwerk LRN21. Instructional designer en gamification developer. Community manager van Mission Start. Organisator Gamification Conferentie 2017.