Redt de VMV! (Vroegtijdige MOOC-Verlater)

mooc-drop-outVoor velen staat het vast dat MOOCs of variaties daarvan een steeds grotere rol moeten spelen om efficiënt kennis te verwerven in de nabije toekomst. Maar ook staat vast dat er erg veel vroegtijdige MOOC-verlaters zijn; mensen die enthousiast beginnen, maar door de waan van de dag al gauw andere prioriteiten kiezen, of slechts passief de video’s in de MOOC doornemen!

Gelukkig werkt het MIT aan een detectie-algoritme om deze ‘slapjanussen’ in een vroeg stadium te ontdekken. De vraag die hier achteraan komt is natuurlijk wat er dan als ‘opjutten’ kan worden ingezet. Dat moet dan vanwege de schaalgrootte ook geautomatiseerd verlopen. Helpt de Self Determination Theory hier ook nog? (het ‘autonomy’ aspect werkte immers tegen MOOCvastheid!)

Wilfred Rubens schonk ook al eens aandacht aan deze drop outs en Katy Jordan heeft een fraaie grafiek.

  • De MOOC “hype” is nu 4 jaar oud.
    Het drop out “probleem” is al 3 jaar geleden opgelost.
    De oplossing is: er is helemaal geen probleem.

    Analyse: het is erg makkelijk om te enrollen, het kost niets en vergt 30 seconden. Er zijn geen kosten verbonden met het staken van een MOOC. Gevolg 50% van de mensen die zich aanmeldt vergeet dat en begint nooit, 35% komt er na 1 week achter dat de MOOC niet aan de verwachtingen voldoet, 10% haakt later af omdat het meer inspanning vergt dan ze op dat moment kunnen vrijmaken, 5% maakt de MOOC af. Als er al een probleem is dan is dat dat er nog steeds mensen zijn die het enrollen in een MOOC vergelijken met het je inschrijven bij een brick and mortar studie.

    Coursera vraagt voor sommige MOOCs $30, 80% van de mensen die inschrijven maken dan de MOOC ook af (80% is ook het rendement van brick and mortar education). Dus op het moment dat je de vrijblijvendheid wegneemt, verdwijnt het “probleem”, alleen echt gemotiveerde studenten beginnen. Helaas, wat ook verdwijnt is de 35% mensen die eens aan het vakgebied snuffelen.