A.I. kills jobs and revives skills!

De opkomst van Kunstmatige Intelligentie (In verband met een niet van toepassing zijnde connotatie van de afkorting KI gebruiken we hier AI: Artificial Intelligence) zal niemand ontgaan zijn. AI (en robotisering) veroorzaakt enorme verschuivingen in werkgelegenheid en taakinhoud, waardoor menig (aanstaand) werknemer buiten de boot kan vallen: technologische werkloosheid! Gelukkig kunnen we diezelfde AI ook inzetten om het eigen skillsprofiel te spiegelen met huidige en toekomstige werkgelegenheidseisen. Beroepsopleidingen en bedrijfstrainingen zouden deze mogelijkheden moeten introduceren bij hun doelgroep. Er komt hulp!

Een van de winnende ideeën uit het Singularity University’s 2016 Global Solutions Program is uDexter:
‘It is aggregating user data while helping customers learn about their career purpose and their current occupation’s resiliency to technological unemployment. The software also provides psychometric assessments. In the long term, the Dexter AI will help people identify new career paths that are more integrated with oncoming technological changes and also identify resources to help people make strategic career transitions.’

Hard skills zijn redelijk gemakkelijk te meten, maar bij soft skills ligt dat anders en die zijn mede daarom ook lastiger om te ontwikkelen (wanneer scoort u een 9 op onderhandelingsvaardigheid?).

De bouw van uDexter applicatie is pas begonnen, in de gaten houden dus! Intussen zijn er meer nabij -voor dezelfde problematiek- ook al oplossingen in de maak: TipTrack komt begin 2017 beschikbaar als app. Medio 2017 zal ook App-titude klaar zijn: Het betreft een ‘Erasmus+’ project om met name de jeugdwerkloosheid te bestrijden. Er is immers een grote kloof tussen de werkhouding van jongeren en de verwachtingen/eisen van werkgevers.

Over het App-titude-project zal een presentatie worden verzorgd door Chantal Huinder van STOOF op de netwerkbijeenkomst van LRN21 op 11 oktober a.s. Meld u hier aan.

Gepubliceerd door

Sem

Beheerder van het netwerk LRN21. Instructional designer en gamification developer. Community manager van Mission Start. Organisator Gamification Conferentie 2017.