Terecht zijn er velen die zich zorgen maken over de kwaliteit van het onderwijs. Dat gaat dan meestal over de effectiviteit, de leerwinst bij de student en wat minder over de effectiviteit van de operationele processen aan de kant van de aanbieder van onderwijs. Maar zeker in tijden van bezuinigingen komt ook de efficiëntie sterker in beeld. Technologie bracht grote beloftes op het gebied van effectiviteit (personalisatie, maatwerk, enz.) en efficiëntie (schaalvoordeel, just in time, enz.) en daar is veel in geïnvesteerd. Maar intussen blijkt die technologie helaas te vaak als substituut voor analoge werkwijzen ingezet te worden, met als resultaat nauwelijks voordeel voor de lerende en een kostenverhoging voor de aanbieder.
Maar ‘flipping the classroom’ en de doorbraak van MOOCs (Massive Open Online Courses) geven toch weer hoop. U bent daar ook al mee bezig of heeft ter gelegenheid van het nieuwe jaar voornemens bedacht?
Hoe dan ook, MOOCs hebben flink de aandacht, ook van de minister van OC&W. Hoe ontwikkelt u een goede MOOC? Hoe open moet een MOOC zijn, of moet die blenden met face to face onderwijs? Hoe implementeert u? Hoe evalueert u? Hoe behaalt u return on investment? Wat is good practice? U vult maar aan …
How do you MOOC it? is de vraag!
Ervaring met MOOCs en argumentatie over doelen, effectiviteit en efficiëntie worden u ten deel bij de eerstkomende netwerkbijeenkomst van LRN21.
Op het programma staan expertbijdragen van de TU Delft (Janine Kiers) en van MOOCfactory (François Walgering) die we graag aangevuld of gepareerd zien door uw vragen of eigen ervaringen.
How do you MOOC it?
Dinsdag 3 februari 2015
15.00 – 18.00 uur
School voor de Toekomst, ’s-Hertogenbosch