Bio-programmeren in de opleiding! (…?)

Technologie is breder dan alleen ICT, hoewel die laatste erg dominant in de ‘picture’ is en heel direct ons leven is ingedrongen en ons erg afhankelijk maakt. Maar recent maakt de bio- en gentechnologie zulke opzienbarende ontwikkelingen door dat Sveta McShane in SingularityHUB pleit voor bio-programmeren in de curricula. DNA-sequencing, CRISPR, synthetisch DNA, de programmeertaal van MIT voor levende cellen, etc. is allemaal veel toegankelijker en betaalbaar geworden. Soms zelfs beschikbaar in doe-het-zelf-thuis-kitjes. Een en ander past ook wel bij de Quantified Self trend en de algemene aandachtsverschuiving van curatief naar preventief. We zullen ons ook moet voorbereiden op enorme ethische dilemma’s in deze!

Hij lijkt gelijk te krijgen… Freeman Dyson in 2007 in Our Biotech Future:

“I predict that the domestication of biotechnology will dominate our lives during the next fifty years at least as much as the domestication of computers has dominated our lives during the previous fifty years.”

Kent iemand al initiatieven op bio/gen gebied vergelijkbaar met de invoering van ICT in de opleidingen?

Gepubliceerd door

Sem

Beheerder van het netwerk LRN21. Instructional designer en gamification developer. Community manager van Mission Start. Organisator Gamification Conferentie 2017.