Grote Europese onderwijs-innovatieprojecten krijgen vaak de kritiek dat ze te lang duren, waardoor de beoogde innovatie al achterhaald is op moment van oplevering. Ook de afvlakking door compromissen tussen de samenwerkenden die onderling verschillen in cultuur, middelen en ontwikkelingsstadium is een probleem. Na twee á drie jaar ploeteren vaststellen dat de rol van de docent onder invloed van ICT verandert en dat sociale media de klas in sluipen is wel sneu, als de conciërge dat twee jaar terug ook al opmerkte tijdens een borrel.
Ook op de centraal uitgevoerde onderzoeken van de EU valt ook wel wat af te dingen (althans in de wandelgangen). Toch zijn de project- en onderzoekspublicaties een bron van good practices en interessante modellen om uw eigen innovatie-inspanning op te projecteren. Wat denkt u van Up-Scaling Creative Classrooms in Europe? Beleidsaanbevelingen: Mainstreaming ICT-enabled Innovation in Education and Training in Europe.
Het Creative Classroom Framework werd ook erg verhelderend toegepast in het Horizon Report Europe: 2014 Schools Edition (pg 2). Het Horizon Report is een must-read tijdens uw (zomer)vakantie.