Geleerd zonder te leren?

Ontwikkelingen op diverse wetenschappelijke en technologische terreinen gaan steeds sneller en op snijvlakken opstaan soms opzienbarende mogelijkheden die tot disruptie leiden.

Een van die snijvlakken wordt gevormd door Human Intelligence (HI) en Artificial Intelligence (AI). Neurowetenschap, micro-elektronica, machine learning gaan elkaar versterken in de visie van Kernel, een startup met een zeer uitdagende ambitie: het vervangen van delen van de functies van ons brein, het versterken van bepaalde functies van ons brein, ons brein uitbreiden met functies die we tot nu toe niet bezaten. Vooreerst richt Kernel zich om de gevolgen van hersen-aandoeningen, zoals bijv. Alzheimer, teniet te doen.

Lees hierover bij de Washington Post, bij Kernel zelf (check de indrukwekkende namen van hun Science Advisory Board!) en bekijk de fraaie infographic bij Futurism. Bij die laatste vind je ook een infographic over brein-computerinterfacing. Er wordt een toekomst van schier onvoorstelbare mogelijkheden geschetst… downloaden van nieuwe kennis, zelfs vaardigheden in je brein of outsourcen van bijvoorbeeld bepaalde geheugenopslag naar de cloud! Je wordt ‘geleerd’ zonder te studeren!

We waren er al mee bezig: de telefoonnummers van relaties onthoud je niet meer zelf, maar dat doet je mobiel of ‘iets’ ergens in de cloud, iets berekenen gebeurt ook in een of andere chip, enzovoort. Al deze zaken worden alsmaar kleiner en krachtiger. T.z.t kruipen ze in ons lijf!

Maar we weten ook dat functies van je brein die je niet meer gebruikt degenereren. Mijn geografisch vermogen om van A naar B te reizen is drastisch achteruit gegaan sinds ik het navigatiesysteem in de auto inzet, hetgeen wel veel beter presteert dan ik zelf ooit zou kunnen bereiken op dit gebied.

Heel spannend allemaal, wel zorgen dat we niet gehackt worden!

Gepubliceerd door

Sem

Beheerder van het netwerk LRN21. Instructional designer en gamification developer. Community manager van Mission Start. Organisator Gamification Conferentie 2017.