Op 25 november jl. werd het nieuwe boek van breinprofessor Jelle Jolles gepresenteerd. Met de titel ‘Het tienerbrein’ richt Jolles zich tot opvoeders en leraren die betreffende leeftijdcategorie op weg moet helpen naar volwassenheid.
Zorg dat je kennis hebt van de achtergrond van de tiener, van het cognitieve en psychosociale functioneren. Zorg dat je globaal weet hebt van eerdere leer- en levenservaringen van het kind. Pas dan kun je voor deze leerling de drijfkracht voor talentontwikkeling zijn.
Eigenlijk zegt Jolles dat veel onderwijs in de praktijk niet effectief is, omdat voornoemde inzichten niet toegepast worden. Tieners zijn geen passieve luisteraars! Zelfinzicht en zelfregulatie is nog volop in ontwikkeling. Ze staan meer open voor spannende interactie met leeftijdgenoten, enzovoort. Tieners moet veel gestimuleerd worden en gedijen in de goede richting als er veel structuur geboden wordt. Die kun je afbouwen naarmate zelfinzicht en zelfregulatie getoond wordt. Sommige vertonen midden twintig of later nog tienergedrag, je kent ze wel!