Stemwijzer? Mediawijzer? Uw eigen zelf stemt niet … u wordt gestemd!

In vervolg op een tip van Jan-Henk Bouman (Fountainheads) over Sesame Credit kregen we een link naar een spectaculair verhaal op Motherboard. Het handelt over Big Data en als casus het gebruik daarvan in psychometrische methoden om onze ‘information bubble ‘ te voeden en in dit geval om ons te ‘framen’ voor bepaald stemgedrag: 300 likes op Facebook verklappen meer over u dan uw partner weet!

Trump en de Brexiteers danken er hun ‘succes’ aan! Het verhaal op Motherboard onthult de enorme potentie van Big Data, gecombineerd met geavanceerde psychometrische analyses en profilering om specifieke gepersonaliseerde boodschappen (reclame bijvoorbeeld) te ’targetten’. Tot voor enkele jaren zette men vooral data in op basis van demografische informatie. Maar we zien in dit verhaal de fine tuning op basis van persoonlijkheidskenmerken (OCEAN, Big Five).

Gelukkig moeten wij in ons land toestemming geven voor het gebruik van onze gegevens, maar hoe onnozel schenkt u het gebruik van uw contacten, uw foto’s uw locatie, etc. voor installatie van een onbenullige spelletjes-app op uw mobieltje? Hoe bewust is de medemens van de manipuleerbaarheid van zijn opvattingen (en vervolgens gedrag) op basis van kennis en informatie? Hoe bewust bent uzelf hiervan? Iedereen leeft in een ‘information bubble’, dus een extra aandachtspunt voor Mediawijsheid!

U was gewaarschuwd: in 2015 zond NPO1 al een Zembla-rapportage over Big Data uit.

Overigens: Zonder in de leerstijlenmythe te vervallen … hoever zijn we in onderwijs en training met learning analytics en psychometrie? In 2013 maakt George Siemens er al terloops gewag van. Maar als we op basis van deze analyses leerstof op maat en in vorm aanbieden die past bij de persoonskenmerken van een individu … dat lijkt toch weer op ….!

Gepubliceerd door

Sem

Beheerder van het netwerk LRN21. Instructional designer en gamification developer. Community manager van Mission Start. Organisator Gamification Conferentie 2017.