Opleiden voor een beroep, regulier of binnen een bedrijf, voor wie doen we dat eigenlijk?
Een beroep is een samenhangend geheel van arbeidstaken, die voor de uitvoering een bepaalde vakkennis en -kunde vereisen, die losstaand van de individuele beroepsbeoefenaar kan voortbestaan en voor de maatschappij herkenbaar is. Een beroep bepaalt mede de positie van de beoefenaar in de sociale structuur( Zie Wikipedia). Een beroep wordt doorgaans gebruikt om inkomen te verwerven. Maar de takenclusters waar beroepen uit bestaan worden steeds meer aangevreten door robots en kunstmatige intelligentie, soms zelfs helemaal. Wat blijft er over, hoe verdelen we dat en waar leven we van in de toekomst en misschien belangrijker… waarvoor?
LRN21 heeft al vaker de vraag opgeworpen of opleiders voor beroepen ook hun studenten/cursisten moeten voorbereiden op een toekomst met minder of geen betaald werk voor iedereen. Maar die vraag roept weer veel andere vragen op!
Futuroloog/econoom Peter van der Wel hoopt op de bevrijding van de werkende mens door robotisering en kunstmatige intelligentie. Bevrijding van een arbeidscultuur van wantrouwen, waar een keten van controlemechanismen zich mee bezig houdt uiteindelijk ten faveure van de superrijken dezer aarde, Zal de mens weer gelukkig worden van sportbeoefening genieten van kunst en natuur? Is het basisinkomen een oplossing? Hoe is dat te financieren in een wereld die nog steeds veel fiscale ontwijkingsparadijzen kent?
Lees betreffende blog van Peter van der Wel hier. Op zijn site vindt u ook andere interessante opinies over bijvoorbeeld ‘technologisch socialisme’ en ‘toekomstig onderwijs’.