Ben je boos op mij?

Emotionele intelligentie, dat was toch een van de zaken die de mens verhief boven kunstmatige intelligentie en robots? Het herkennen van emotionele expressie en dan op de juiste manier daarop reageren is een belangrijk aspect van effectieve communicatie. Maar… er komen steeds meer aanvallen op dit menselijke privilege!

Rana el Kaliouby, voorheen onderzoeker bij MIT en momenteel Chief Science Officer bij Affectiva, gaat in haar TED-talk in op emotie-herkenning door technologische apparaten en het mogelijke nut daarvan. Bij haar bedrijf Affectiva kun je de gratis app Affdex downloaden (diverse platforms) om een en ander zelf te ervaren.

Affdex claimt een verbeterde gebruikers- en consumentenervaring door het detecteren, analyseren en genereren van adequate respons op getoonde emoties. Toepassingen zijn er bij gaming, producten testen, marketing, werk-interactie tussen mens en robot, entertainment, in de zorg, communicatie, research en natuurlijk ook bij leren (e-learning dan wel). We weten immers welke belangrijke rol emoties spelen bij leren (denk aan motivatie en het leggen van koppelingen in het geheugen).

Er zijn verwachtingen dat emotioneel maatwerk in e-learning minder afhakers en betere resultaten oplevert. De technologie is ook inzetbaar bij het trainen van autisten (die hebben vaak veel moeite met emoties aflezen bij de ander )en bij de lerarenopleiding. Lees een bericht van Agneta Fischer (UvA).

Een andere leuke app om zelf emotiedetectie (en ras, geslacht, etc) te ervaren is Intraface van Human Sensing Laboratory (Carnegy Mellon University) (voor Windows, IOS en Andoid). Of Microsofts Emotion API. Maar er zijn er al veel meer (sommigen gratis te proberen), zie hier een collectie.

Deze ontwikkelingen zullen bepaalde beroepsbeoefenaren heel goed kunnen helpen, anderen zullen zien dat hun ’niet-geschikt-voor-robots-job’ onder druk komt.

Gepubliceerd door

Sem

Beheerder van het netwerk LRN21. Instructional designer en gamification developer. Community manager van Mission Start. Organisator Gamification Conferentie 2017.