Allemaal ADHD!

Nagenoeg alle leerlingen/studenten lijden aan ADHD (Any Device Heads Down)! Het elektronisch spul wordt veel gebruikt voor spelletjes en sociale contact-verslaving en soms of vaak stiekem als medicijn tijdens saaie lessen. Kennelijk slaagt niet elke docent er in om een aantrekkelijke pedagogische en effectieve didactische inzet van de nieuwe media te realiseren. Maar zijn onze leerlingen ‘schermmoe’? Een uitgever van boeken over ondernemersvaardigheden vraagt het zich af. Of kan men beter stellen dat de onderwijstoepassingen van ict het verliezen van de verslavende charme games en socmed?

Overigens komen er steeds meer waarschuwingen uit medische, psychologische en sociale wetenschappen over de uitwassen van overmatig schermgebruik (bijvoorbeeld nekklachten). Hoe bewaak je de balans? Waar moet men minderen, bij het onderwijsgebruik, de spelletjes, socmed of tv? Of overal wat? Grrr… lastig, wat wilt je: meer of minder beeldschermen?

Gepubliceerd door

Sem

Beheerder van het netwerk LRN21. Instructional designer en gamification developer. Community manager van Mission Start. Organisator Gamification Conferentie 2017.