IQ, EQ…, DQ!

Onze jongeren zitten meer voor een beeldscherm dan de tijd die ze interactief met hun ouders doorbrengen. De digitalisering gaat gestaag door en brengt vele voordelen, maar ook gevaren. Die laatste geldt zeker voor onbevangen en nieuwsgierige kinderen!

dq-project

Yuhyun Park gaat op bovenstaande problematiek in op de site van World Economic Forum en introduceert het DQ (Digital Intelligence Quotiënt ) Hierop doorlinkend kom je op het (van oorsprong Koreaanse) internationale DQ-project uit Singapore. Getest en gelauwerd online platform rond Digitale Intelligentie! Men wil graag meer landen en talen betrekken en roepen partijen op om te participeren. De hoofddoelgroep ligt rond 9-12 jarigen (+ hun ouders en onderwijzers). Interessante indeling en aanpak. Biedt het meer dan wat we al hebben? Is er iemand die daar eens induikt? Of integraal-digitaal vervolg-idee (voor de opvolgende leeftijdscategorie) van de fraaie handreiking Mediawijsheid in de klas van Patrick Koning.

Gepubliceerd door

Sem

Beheerder van het netwerk LRN21. Instructional designer en gamification developer. Community manager van Mission Start. Organisator Gamification Conferentie 2017.