Opleiden moet flexibeler en vooral sneller

Innovaties veroorzaken veranderingen op de arbeidsmarkt, ze laten sommigen taken verdwijnen, maar vergen ook nieuwe vaardigheden. Opleiden helpt medewerkers bij deze transitie. Bij de eerdere industriële revoluties konden we de snelheid van het proces nog bijbenen met het opleiden van adequaat arbeidspotentieel. Maar de vaart en omvang waar we met de huidige industriële revolutie tegen op botsen geeft enorme fricties met de vaak trage ontwikkel- en uitvoeringscycli van opleidingen. Tevens zorgt de aard van veel innovaties er voor dat de opbrengsten onevenredig bij enkelen terechtkomen, waardoor sociale onvrede (en populisme) opkomt. Dit maakt de roep om sociale innovatie pregnanter!

ManagementTeam laat Rick Lahaye hierover aan het woord in hun serie over de vierde industriële revolutie.

Meedenken over een opleidingsrespons op deze uitdagingen? Kom naar de LRN21-themabijeenkomst ‘Toerusten Voor Onrustige Toekomst’ op 21 februari a.s.

Gepubliceerd door

Sem

Beheerder van het netwerk LRN21. Instructional designer en gamification developer. Community manager van Mission Start. Organisator Gamification Conferentie 2017.