Robots gaan mensen (dus ook docenten) helpen, niet vervangen

De NRC bracht onlangs een kalmerend artikel over de robothype: De robot wordt eerder arts of advocaat dan kapper. Robotsoftware (machine learning) ontwikkelt zich sneller dan robothardware. Visuele analyse en complexe sensorgegevens omzetten in verfijnde motoriek is nog te moeilijk voor robots. Haren knippen en tot een aantrekkelijk kapsel modelleren gaat voorlopig nog niet lukken.

Uit een studie van McKinsey over 800 beroepen blijkt dat vaak slechts een gedeelte van de baaninhoud zoals we die nu kennen door een robot overgenomen kan worden. In zo’n geval wordt de robot helper van de mens. Om de complexiteit van wat een robot moeten kunnen te vatten volgt hier een plaatje uit de studie van McKinsey over het begroeten van een klant door een verkoopmedewerker:

robot-skills-analyse

Hoe zit het in het onderwijs? Tja, helaas geeft McKinsey niet zomaar al zijn onderzoeken prijs. Wilfred Rubens maakte een leuk item over robots, met onder andere onderwijsrobot Charly als docentenhulpje.

We kunnen natuurlijk wel aannemen dat werk in de toenemende mate, waar mogelijk, opgedeeld gaat worden in robotbanen en mensenbanen.

Gepubliceerd door

Sem

Beheerder van het netwerk LRN21. Instructional designer en gamification developer. Community manager van Mission Start. Organisator Gamification Conferentie 2017.